- 21 Ιαν 2021, 00:33
#687458
alex, σεντόνι δικό σου πάνω στο σεντόνι το δικό μου παραείναι μεγάλο.
Θα πιάσω περιληπτικά και μαζεμένα όσο μπορώ και από δικά σου και από άλλων.
Χωρίς παρεξήγηση το σεντόνι σου θυμίζει παραλήρημα 80χρονου κολλημένου σε εξωτερικές θερμοκρασίες και διαγράμματα. Να μου πεις εσύ ή αυτοί με ποια λογική θα επηρεαστεί το λάδι από την εξωτερική θερμοκρασία (μετά το ζέσταμά του). Τότε είτε -20 είτε +45 το λάδι σου περιβάλλεται από μανδύα ψυκτικού στους 90-115 ελεγχόμενα από σχετικό σύστημα. Όπως είπα οι εξωτερικές θερμοκρασίες είχαν νόημα με μέτρια ψυκτικά συστήματα και μέτρια ορυκτέλαια που δεν είχαν την ίδια αντοχή σε εύρος θερμοκρασιών.
Οπότε η όποια απώλεια προστασίας (φθορά) είναι είτε μέχρι να ανεβάσει θερμοκρασία είτε αν ανεβάσει πιο πολυ από όσο σηκώνει.
Το 30 άρι γίνεται λεπτό από το ζέστη στους 110, όχι στους 30-40-45 του ελληνικού καλοκαιριού. Άρα βάζεις 40άρι αν παει πάνω από 110 και όχι αν πάει 30-40-45 έξω. Και 50άρι και 60άρι αν πάει 130-140 όπως σε αρκετούς ειδικούς κινητήρες (όπως πχ κινητήρες Μ της BMW αλλά μόνο αν τους πιέζεις).
Όπως αναφέρθηκε το πιο παχύ λάδι ζεσταίνεται περισσότερο και ρέει λιγότερο. Και αργεί να ζεσταθεί και αν ανεβάζει πίεση θα παρακάμπτει τον κινητήρα άρα δεν λιπαίνει. Άρα θέλεις επαρκή πίεση (όχι παρακάτω γιατί δεν προστατεύονται τα κουζινέτα αλλά ούτε παραπάνω γιατί το λάδι πάει παράκαμψη και δεν λιπαίνει-απάγει θερμότητα) και καλή ροή για να έχεις σωστή θερμοκρασία.
Το αν καίγεται το λάδι δε φταίει το λάδι αν βάζεις το σωστό και το χρησιμοποιείς σωστά αλλά οι φθορές του κινητήρα. Το λάδι δεν καίγεται υπό κανονικές συνθήκες. Θα καεί αν του πετάς τα μάτια έξω ενώ είναι κρύο ή αν του ανεβάζεις θερμορκασίες που δεν πρέπει. Ή αν έχεις φθορές που σημαίνει διαρροές ή έκθεση σε θερμοκρασίες που δεν πρέπει (συχνά και τα δύο μαζί). Πιο παχύ θέλεις να βάλεις αν δεν έχεις επαρκή πίεση για τα κουζινέτα και όχι γιατί καίγεται.
Τη λίπανση την κάνει το βασικό λάδι, όχι τα πρόσθετα (που είναι κυρίως για να προστατεύσουν το βασικό λάδι και λίγο τα μέταλλα στο κρύο ξεκίνημα). Είπαμε ότι θέλεις μικρό εύρος ιξώδους που δείχνει μικρή προσθήκη προσθέτων σε (ελπίζουμε) καλύτερο λάδι. Το οποία θα αντέχει περισσότερο. Το πιο καλό λάδι για τη μέση Ελλάδα μάλλον είναι ένα συνθετικό 10W-30.
Πλέον όλοι συστήνουν 30 και τώρα πάνε και σε 20. Όχι μόνο επειδή βολεύονται (μειωμένη κατανάλωση και CO2) αλλά και γιατί μπορούν. Δεν μπορούσες σε παλιό κινητήρα. Πλέον οι απαιτήσεις λαδιών είναι παρόμοιες γιατί η τεχνολογία κινητήρων και συστημάτων ψύξης είναι παρόμοιες. Για αυτό αντίθετα από ότι λες έχεις λόγο να βάζεις 30 στο 90% του πλανήτη. Ναι οι ανοχές έχουν μικρύνει, οι συμπιέσεις και η ειδική απόδοση έχουν εκτοξευτεί οπότε ναι οι κινητήρες είναι ευαισθητούληδες. Αν το σκεφτείς, ο απλός κινητήρας της κάθε θείτσας είναι πολύ ανώτερος από έναν αγωνιστικό του 1970. Σκέψου πόσο συχνά θα άλλαζες λάδια, γενική επισκευή, διάρκεια ζωής σε αγωνιστικό κινητήρα του 70 και θα καταλάβεις για το πόσο μεγάλη είναι η τεχνολογική πρόοδος.
Κάθε λάδι είναι διαφορετικό και έτσι πρέπει να κρίνεται. Το να λες γενικά τα αμερικάνικα ή τα έτσι και τα αλλιώς δεν έχει νόημα. Δυστυχώς πρέπει να έχεις πρόσβαση στα τεχνικά φυλλάδια της κάθε έκδοσης λαδιού για να δεις τι πιάνει και να υποπτευθείς από τι είναι φτιαγμένο. Θα δεις θερμοκρασίες-ρευστότητα σε διάφορες θερμοκρασίες κλπ. Νομίζω υπήρχε και site που του έδινες κάποια στοιχεία και σου έβγαζε τι παίζει σε όποια θερμοκρασία ήθελες.
Το ΤΒΝ δεν είναι άχρηστη λεπτομέρεια. Ειδικά για επαγγελματική χρήση είναι ίσως η κορυφαία παράμετρος.
Παγκοσμίως οι μετρήσεις λένε ότι σε κινητήρα που είναι πάντα ζεστός τα λάδια αντέχουν πολύ περισσότερο. Ακούς όμως τον κάθε ταξιτζή; Κάνουν used oil test οι ταξιτζήδες να δουν αν χρειάζεται αλλαγή; Ή έχουν ξεμείνει σε άλλες εποχές;
Και μαζί τους κι εσύ, με νοοτροπία υπερήλικα. Αντί να ακούσεις κάτι καινούργιο και να σκεφτείς με κάποια στοιχεία που σου παρατίθενται επιμένεις σε κολλήματα γιατί έτσι, χωρίς να μπορείς να τα δικαιολογήσεις. Ότι το 40-50 προστατεύει και το 30 όχι. Και ότι αυτός είναι ο λόγος που κρατάγανε οι κινητήρες... Έτσι γενικά κι ας έχουμε φάει τόσες σελίδες να λέμε τι κάνει το καθένα και τι πάει που. Αν είσαι τόσο σταθερός σε κάτι χωρίς να μπορείς να το στηρίζεις και χωρίς να δέχεσαι καμία άλλη άποψη τότε δεν θέλεις να ανοίξεις τα μάτια σου και το μυαλό σου και ίσως δεν έχει νόημα να συζητάμε.
aka onyx !