- 13 Δεκ 2020, 18:08
#680318
Με την ευκαιρία ρυθμίσεων στο ποδήλατο της κόρης το έχω ρίξει στο ψάξιμο. Και πόσα μαθαίνει κανείς μελετώντας. Που μπορεί μερικοί από εσάς να τα ξέρετε αλλά τα κρατάτε μυστικό.
Κατεύθυνση κύλισης ελαστικών ποδηλάτωνΜερικά λάστιχα έχουν σαφή κατεύθυντικότητα στο πως είναι σχεδιασμένα τα τακούνια τους κλπ. Φαίνεται όμως ότι ανάλογα με το λάστιχο δεν τοποθετούνται όλα ίδια.
Για χρήση
δρόμου τα βάζεις όπως σε αυτοκίνητο, το >>> να κοιτάει προς τα εμπρός (βλέποντας το λάστιχο από πάνω). Συνήθως έχει και βελάκι στο πλαϊνό του ελαστικού και λέει ROTATION>>, DIRECTION>> ή κάτι τέτοιο.
Για λάστιχο με προβλεπόμενη χρήση και
εκτός δρόμου το πλαινό μπορεί να λέει <<REAR-FRONT>>. Και αυτό δεν είναι το ίδιο. Το λάστιχο φοριέται <<REAR-FRONT>> μπροστά αλλά <<FRONT-REAR>> πίσω. Δηλαδή η ένδειξη δεν υποδεικνύει φορά περιστροφής αλλά κατεύθυνση ανάλογα με το αν το λάστιχο μπει μπροστά ή πίσω. Έτσι το εμπρός λάστιχο είναι πιο κατευθυντικό ενώ το πίσω προσφέρει βελτιωμένη ελκτική πρόσφυση.
Οπότε σωστά το είχαν τοποθετημένο το CX ελαστικό στην πίσω ρόδα στης κόρης μου το ποδήλατο που εγώ θεώρησα ότι είχαν βάλει ανάποδα.
Ρύθμιση τιμονιούΜε τα γυριστά τιμόνια δεν έχεις μόνο το θέμα ρύθμισης ύψους (ή αλλαγής stem). Επιπλέον ρυθμίσεις είναι η περιστροφή του τιμονιού και η θέση των μοχλών. Η περιστροφή τιμονιού σε ίσιο τιμόνι δεν κάνει τίποτα, σε riser τιμόνι κάνει μια μικρή διαφορά αλλά σε γυριστό κάνει πολύ μεγάλη διαφορά.
Ανάλογα με το σχήμα της κούρμπας μπορεί να βολεύει είτε το κάτω μέρος να είναι παράλληλο με το έδαφος είτε να έρχεται σε γωνία (στης κόρης μου συνιστάται 25°).
Γυρίζοντας το εμπρός μέρος προς τα επάνω μπορεί μεν να έρχονται οι μοχλοί πιο κοντά ή πιο βολικά αλλά απομακρύνεται το κάτω μέρος και αντιστρόφως.
Συνιστάται πρώτα να ρυθμίσεις έτσι ώστε να είσαι καλά όταν κρατάς το κάτω μέρος (δηλαδή να ασκείται ομοιόμορφη πίεση στο χέρι και να μη σε ¨χτυπάει¨ κάπου) και μετά να τοποθετήσεις τη βάση των μοχλών (hoods) ώστε να είναι στην ίδια ευθεία με το πάνω μέρος του τιμονιού ή λίγο, 5° προς τα επάνω. Και αν το τιμόνι είναι κατάλληλο θα μπορείς να φτάνεις το μοχλό όταν είσαι κάτω (drops). Και ναι μπορεί κάποια τιμόνια να μην σε βολέψουν ό,τι και να κάνεις. Για αυτό υπάρχουν τόσα διαφορετικά σχέδια.
Τα βασικά χαρακτηριστικά των γυριστών τιμονιών είναι το πλάτος τους (περίπου όσο είσαι από ώμο σε ώμο, τα χέρια σου να είναι παράλληλα, πχ 420mm), το reach του τιμονιού (πόσο πιο εμπρός σε σχέση με το οριζόντιο τμήμα είναι η κορφή της κούμπας πχ 75mm), drop (πόσο χαμηλά σε σχέση με το οριζόντιο τμήμα φτάνει η κούρμπα πx 125mm). Αυτό που δεν είναι εύκολο να περιγραφεί είναι η κούρμπα, παλιά ήταν σταθερής ακτίνας (και μεγάλου drop), τώρα όμως όχι. Μετά όμως έχουμε τα πιο ψαγμένα, το flare (το γυριστό απομακρύνεται από τη μέση γραμμή ώστε να έχεις πιο φαρδύ τιμόνι όταν είσαι στα drops για καλύτερο έλεγχο εκτός δρόμου, στροφή (εκτός από flare μπορεί να στρίβει και λίγο προς τα έξω στο πίσω μέρος), sweep (το οριζόντιο τμήμα του τιμονιού, πρίν φτάσεις στην κούρμπα μπορεί να μην είναι τελείως ευθύ αλλά να κάνει λίγο προς τα πίσω, ή προς τα εμπρός), μπορεί να έχεις και λίγο riser (το οριζόντιο να σηκώνεται λίγο πιο ψηλά από το κεντρικό σημείο), το ευθύ μέρος να είναι λίγο πλακέ για άνεση ή πολύ πλακέ για αεροδυναμικό πλεονέκτημα. Και υπάρχει και η Canyon που εμφάνισε το διώροφο τιμόνι....
Και τώρα όποιος τολμά ας πάει να διαλέξει τιμόνι....
aka onyx !