- 01 Δεκ 2021, 03:41
#739356
Είχα προειδοποιήσει ότι θα αναφερθώ σε λάστιχα, ήρθεν η ώρα σας! Ευτυχώς δεν θα σας πρήξω πολύ με το ψάξιμό μου μια και έγινε και μάλιστα παράγγειλα και λάστιχα όχι επειδή τα χρειαζόμουνα αλλά επειδή βρήκα σε προσφορά κάποια που μου αρέσαν. Οπότε με ένα σεντονάκι θα ξεμπερδέψετε.
Στο θέμα ελαστικών λοιπόν. Μελετώντας ελαστικά στο
http://www.bicyclerollingresistance.com προσπαθούσα να καταλάβω ποια λάστιχα και γιατί κυλάνε καλύτερα. Και γιατί κάποια φαινομενικά λεία δεν πάνε καλά ενώ άλλα με καρούμπαλα πάνε καλύτερα.
Μέχρι που έπεσα σε κάποια άρθρα που βρήκα πολύ ενδιαφέροντα. Βασικά με ίδιο σκελετό/κατασκευή είτε στενό είτε πλατύ δεν έχει διαφορά σε αντιστάσεις για νορμάλ ταχύτητες, μέχρι 35χλμ/ώ το πλάτος δεν είναι παράγοντας επιβράδυνσης. Απλά όσο πιο πλατύ λάστιχο τόσο πιο πολύς αέρας, τόσο χαμηλότερη πίεση για ίδια αντίσταση κύλισης άρα πιο άνετο, καλύτερη πρόσφυση σε στροφές και φρένα, σταθερότητα σε μικροανωμαλίες και δεν ακολουθεί τόσο επιμήκεις ανωμαλίες (no tramlining, με λεπτό η ρόδα πέφτει μέσα τους και τις ακολουθεί παρεκλίνοντας της προκαθορισμένης πορείας = κίνδυνος πτώσης). Από 35χλμ/ώ και πάνω η αεροδυναμική αρχίζει να κάνει διαφορά και το πιο λεπτό λάστιχο, σε συνεργασία πλέον με την ζάντα που πια μελετάται πολύ σαν ζευγάρι, κερδίζει πόντους.
Αυτό που κάνει τα λάστιχα να κυλάνε καλά σε πραγματικό δρόμο δεν είναι το πόσο φαλακρό είναι το πέλμα τους, είναι πάνω απόλα η ευκαμψία (suppleness) του σκελετού τους. Αυτή επιτρέπει στο λάστιχο να κάνει μικρές παραμορφώσεις΄καθώς οι δρόμοι δεν είναι λείοι και να επανέρχεται με ελάχιστη κατανάλωση ενέργειας. Ένα πιο άκαμπτο θα παραμορφωθεί λιγότερο άρα θα χοροπηδήσει περισσότερο (πάει η άνεση) και θέλει περισσότερη ενέργεια για τον κύκλο παραμόρφωση και επαναφορά.
Από τι εξαρτάται η ευκαμψία του σκελετού; Από την κατασκευή του. Τα TPI είναι μια ένδειξη αλλά όχι απόλυτη. (TPI threads per inch, κλωστές ανά ίντσα κάτι σε 15-120 μόνο που μερικοί λένε το ύφασμα ενώ άλλοι λένε το σκελετό που αποτελείται από 3 στρώσεις άρα τριπλό. Αν δηλώνει πάνω από 130 διαiρέστε το δια τρία για να δείτε το ύφασμα). Έχει σημασία και το πάχος της κλωστής, με ίδιο TPI πιο εύκαμπτο θα είναι με λεπτές κλωστές και κενό ανάμεσα παρά με χοντρές κλωστές και λιγότερο κενό.
Σε λάστιχα που θέλεις αντοχή σε κακουχίες βλέπεις χαμηλό TPI, χοντρές ανθεκτικές κλωστές, συχνά με συρμάτινο χείλος, όλα αυτά μειώνουν την ευκαμψία και βαραίνουν το λάστιχο αλλά αυξάνουν την αντοχή σε τρύπημα, σε χλμ, σε κωλόδρομους κλπ. Έτσι είναι το τυπικό touring ελαστικό.
Όμως το αραχνοΰφαντο ύφασμα δεν είναι ανθεκτικό στο τρύπημα οπότε βάζουν και μια στρώση από κάτι ισχυρό που να μην διαπερνάται ή από επιπλέον υλικό κλπ τα οποία βέβαια μειώνουν την ευκαμψία. Χαρακτηριστικό σε κάποια λάστιχα που βγαίνουν σε σκέτα και ενισχυμένα ότι χάνουν σημαντικά σε αντίσταση κύλισης. Οπότε έχουν σημασία οι επιλογές του κατασκευαστή και για αυτό υπάρχουν τόσα διαφορετικά ελαστικά παρόμοιας εμφάνισης αλλά με διαφορά σε επιδόσεις και τιμή.
Δεν θα ασχοληθώ με το υλικό του πέλματος και το πάχος αυτού ούτε με το υλικό του χείλους (bead).
(Επίσης κάτι σημαντικό είναι ότι οι μετρήσεις με το λάστιχο μόνο του όπως κάνουν στο πιο πάνω site αλλά και άλλες, μετράει την αντίσταση λόγω υστέρησης και όχι την σημαντικότερη αντίσταση από το λάστιχο σαν ανάρτηση εναντίων των δονήσεων που μετριέται σε συνδυασμό με τον αναβάτη)
Βασικά με τον εύκαμπτο σκελετό επιτυγχάνεις τις μειωμένες αντιστάσεις επειδή σε σχέση με ένα πιο άκαμπτο έχεις καλή κύλιση σε χαμηλές πιέσεις (υστέρηση) και καλή άνεση στις υψηλές (ανάρτηση).
https://www.renehersecycles.com/science ... -pressure/https://www.renehersecycles.com/the-mis ... on-losses/https://www.renehersecycles.com/tire-pr ... take-home/https://www.renehersecycles.com/tpi-and ... rformance/(είναι ενός που έχει τα ελαστικά ReneHerse που φημίζονται για τον εύκαμπτο σκελετό τους, όπως τα tubulars άρα ακριβά. Φυσικά και τα υποστηρίζει αλλά στηρίζεται σε έρευνα και τεστ και άλλων)
Και έτυχε να μιλάμε με κάποιον και μου έλεγε "άσε, είδα το πίσω λάστιχο και είχαν βγει τα λινά" και λέω δεν κοιτάω κι εγώ το πίσω που λόγω φτερού δεν το βλέπεις (το εμπρός το βλέπω κάθε φορά που σταματάω). Και είδα ότι στη μέση έχει γίνει τελείως λείο. Οπότε θα το τσεκάρω προσεχτικά, νομίζω έχει παχύ πέλμα, 3,1mm, οπότε έχω περιθώρια. Είμαι στα 3100χλμ.
Πήρα τα Panaracer Gravelking SS (Semi Slick) TLC σε 35 πλάτος με τα καφέ πλαϊνά (να προλάβω, η μόδα θα περάσει), folding φυσικά. Made in Japan παρακαλώ.
https://www.panaracer.co.uk/shop-c1/tyr ... g-tyre-p75Λίγο πιο στενά από τα προηγούμενα 40άρια και αρκετά πιο ελαφριά (380γρ, περί τα 85γρ λιγότερο απ΄τα προηγούμενα, οπότε θα επιταχύνουν καλύτερα). Αρκετά λεία στη μέση αλλά αγριεύει λιγάκι στα πλάγια (ώστε όταν βγαίνω από το δρομάκι σε λασποχώμα για να αποφύγω τους πεζούς στο πάρκο να μην τρομάζω. Ελπίζω βέβαια να μην τρομάζω όταν στρίβω σε άσφαλτο). Αρκετά εύκαμπτα αλλά μετρίως ανθεκτικά σε τρύπημα (διαθέτουν και έκδοση Plus με επιπλέον στρώση άρα βάρος και αντοχή αλλά και αυξημένη αντίσταση γιατί μειώνει την ευκαμψία). Αν και στενότερα λόγω πιο μαλακού σκελετού περιμένω να είναι πιο άνετα.
Επίσης έχω αποφασίσει να μην ασχοληθώ με tubeless. Μπελάς, υγρά που θέλουν κάθε μήνα πλήρωση, πιο συχνό τσεκάρισμα πιέσεων, όχι δεν είναι το στυλ μου, μια χαρά είναι η ανταλλακτική σαμπρέλα.
aka onyx !