- 24 Φεβ 2021, 16:42
#693981
Τα τελευταία κάμποσα χρόνια έχει γίνει μπέρδεμα με το τί είναι συνθετικό και πόσο. Και αυτό γιατί με τεχνολογική πρόοδο έχουν καταφέρει να φτιάχνουν καλά λάδια από ορυκτέλαια. Που είναι πολύ καλά σε ιδιότητες, καμία σχέση με τα κοινά ορυκτέλαια αλλά 100% συνθετικά δεν είναι. Το πρόβλημα είναι ότι η ορολογία και το μάρκετινγκ δεν διευκολύνουν. Θέλεις να λένε 100% συνθετικό ή να λένε για PAO και άλλα. Και καμιά φορά 5-40 που ήταν συνθετικά στην επόμενη χρονιά/έκδοση έπαψαν να είναι. Πρέπει να μελετήσεις τα MSDS τους για να πάρεις πρέφα τι παίζει.
Βραβευμένος κινητήρας δεν έχει να κάνει με αξιοπιστία και αντοχή στο χρόνο ή ευκολία αντικατάστασης ανταλλακτικού αλλά με οικονομία-βαθμό απόδοσης, βάρος και άλλα τέτοια.
Επίσης μερικοί κινητήρες εκτός από τις λοιπές προδιαγραφές μπορεί να θέλουν κάποιο ιξώδες για συγκεκριμένο λόγο πχ κάποια Smart ή RX8 θέλουν 40 (ημι και όχι πλήρως συνθετικό για πιο μαλακές επικαθίσεις) ή κάποιες BMW με VANOS προτιμούν 30 άρι κλπ.
Σωστό το ότι το HTHS δεν το πολυκοιτάμε όχι όμως επειδή δεν είναι σημαντικό, είναι πάρα πολύ σημαντικό, αλλά επειδή είναι κριτήριο κατάταξης λαδιού. Αν τηρήσεις τις απαιτήσεις του κατασκευαστή (πχ Α3 Α5) θα έχει το σωστό HTHS.
Όλα τα λάδια έχουν πρόσθετα που εκτελούν διάφορα (πχ δεν θέλεις να αφρίζουν γιατί αν έχουν αέρα δεν θα τα σπρώχνει καλά η αντλία, δεν θέλεις να παγώνουν κοκ). Από τα πιο σημαντικά είναι αυτά που επιτρέπουν στα λάδια να είναι πολύτυπα δηλαδή να είναι 5 κρύα και 40 στη ζέστη και αποτελούν μεγάλο μέρος. Θέλεις όσο το δυνατόν λιγότερα πρόσθετα γιατί αυτά και κατακάθια κάνουν και λίπανση δεν κάνουν. Άρα θέλεις μικρό εύρος, 10W-30 ή 15W-40.
Τα αντιτριβικά πρόσθετα είναι ολόκληρη ιστορία από μόνα τους. Μερικά καλά πχ μπορεί να έχουν απαγορευτεί ως κακά για το περιβάλλον ή να τα βρίσκεις μόνο σε παλιές προδιαγραφές (πχ G ενώ τώρα είμαστε στην Ν ή παραπέρα).
Το ΤΒΝ δεν έχει να κάνει με τα αντιτριβικά, έχουν να κάνουν με την αντοχή στα οξέα που καταστρέφουν το λάδι, άρα προστατεύουν το λάδι=διάρκεια ζωής. Τα οξέα (θειικό οξύ αν θυμάμα καλά) σχηματίζονται όταν έχεις υγρασία (συχνές κρύες εκκινήσεις) και άκαυτη βενζίνη στο σύστημα (πλούσια μίγματα, πειραγμένος εγκέφαλος).
Το ΤΒΝ το κοιτάμε, υπάρχουν σημαντικές διαφορές ειδικά αν ψάχνεσαι με λίγο πιο ειδικά-σπορ λάδια που προτιμάνε να βάλουν άλλα πρόσθετα που ισχυροποιούν το φίλμ και μειώνουν τις τριβές σε βάρος διάρκειας ζωής. Δηλαδή τα ημιαγωνιστικά λάδια (πχ κάποια Motul V300). Πολύ καλά αλλά όχι για 15+Κ χλμ.
Είναι τόσα πολλά άλλα πράματα που κάνουν ένα λάδι καλό ή καλύτερο ή πιο σωστά καταλληλότερο* για τη χρήση που θέλουμε που επειδή είναι δύσκολο να τα βρούμε ή καταλάβουμε εξαντλούμαστε με το ιξώδες.
* Καταληλότητα: Ακόμα δεν υπάρχει το λάδι που να ζεσταίνεται γρήγορα το πρωί, να μην χαμπαριάζει στους 140 και να μην κάνει κατακάθια, να αγαπά το περιβάλλον, να κρατάει για 30Κ χλμ οδήγησης με την ταυτότητα στο στόμα ενώ μας κάνει οικονομία 0,5λίτρο και μας δίνει και 5% άλογα.... Κάπου κερδίζεις, κάπου χάνεις και πρέπει να διαλέξεις ανάλογα με τη χρήση που κάνεις εσύ.
@ dimikΟι ψηλές εξωτερικές θερμοκρασίες σημαίνει ότι θα ζεσταθεί πιο γρήγορα, αλλιώς να ξεκινάς με λάδι στους 5 κι αλλιώς στους 30. Μόνο αυτό. Εφόσον το σύστημα ψύξης του αυτοκινήτου είναι επαρκές για τη χρήση του (που πιθανότατα δεν περιλαμβάνει του ρουφάω το αίμα σε πίστες και αναβάσεις σε καύσωνα) και δεν ανάβουν κόκκινα λαμπάκια υπερθέρμανσης τότε το λάδι δεν χαμπαριάζει. Βασικά το λάδι δεν είναι αδιάφορο για το τι καιρό κάνει έξω αλλά αφού ζεσταθεί δεν δίνει δυάρα για την εξωτερική θερμοκρασία. Σκέψου όταν εσύ είσαι στο αυτοκίνητο με κλιματισμό και μεμβράνες στα τζάμια, το ρυθμίζεις στους 22, είτε 22 έχει έξω είτε 45 ναι θα αργήσει λίγο στους 45 αλλά από εκεί και πέρα μέχρι να ανοίξεις την πόρτα δεν αλλάζει κάτι για σένα. Τρόμπες, φρέον, σωληνώσεις, ψυγεία, ανεμιστήρες, εγκέφαλοι, κλαπέτα δουλεύουν για σένα. Αν έχεις την τύχη το αυτοκίνητο να το έχεις σε υπόγειο γκαράζ που ακόμα και σε καύσωνα θα έχει 25-28 τότε δεν θα ξέρεις καν πόσο ζέστη κάνει έξω. Ε, κάπως έτσι είναι και για το λάδι μόνο που αντί να θέλει 22 θα προτιμάει τους 95.
Αυτό όμως που το λάδι το ενδιαφέρει πολύ περισσότερο είναι αν έχει ξηρό κλίμα (σκόνη, κακό ειδικά αν έχεις φορέσει βελτιωτικό φίλτρο) ή υγρό κλίμα (υγρασία, δημιουργία οξέων κακό).
Σχετικά με την ακινητοποίηση (ειδικά αν έχεις startstop). Σε κανονικές θερμοκρασίες λαδιού εφόσον μειώνεται η παραγωγή θερμότητας το λάδι θα δροσιστεί (αν το ψυκτικό αρχίσει να θερμαίνεται θα ανάψουν ανεμιστήρες και δεν τρέχει μία). Βέβαια μπορεί να έχεις μια διαφορά φάσης μέχρι να δροσιστούνε, θα πέσει η ροή και τα μέταλλα θα παραμείνουν ζεστά, υπάρχει κίνδυνος το λάδι να παραζεσταθεί τοπικά (καμία σχέση με την εξωτερική θερμοκρασία). Ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι στα σημεία με τις υψηλότερες θερμοκρασίες πχ τουρμπίνα (στους σύγχρονους κινητήρες έχουν προβλεφτεί μηχανισμοί προστασίας). Αν το λάδι είναι πολύ ζεστό επειδή του ήπιες το αίμα (όχι επειδή κάνει ζέστη έξω) η διαφορά φάσης θα είναι μεγαλύτερη και οι θεμροκρασίες θα ανέβουν ψηλότερα. Για αυτό μετά από ζόρισμα λέμε μερικά λεπτά ήρεμη οδήγηση (όχι ακίνητος) για να δροσίσουν τα μέταλλα πριν σβήσεις. Και αφού σβήσεις μερικές φορές συνεχίζουν να λειτουργούν αντλίες για να δροσίσουν το σύστημα.
Το ακινητοποιημένο σημαίνει και μειωμένη πίεση λαδιού. Αν το λάδι είναι ζεστό θα είναι πιο λεπτό και η πίεση πιο χαμηλή που και αυτό ενδιαφέρει.
Θέλω να καταλήξω στο ότι θέλεις να ξέρεις θερμοκρασία λαδιού, αν είσαι τυχερός μπορεί να την βρείς σε κανένα κρυφό μενού. Αν βρεις και πίεση ακόμα καλύτερα. Θέλεις η πίεση να μην πέφτει κάτω από ένα όριο που δεν θυμαμαι (ίσως όχι κάτω από 0,5 κάποιας μονάδας) στο ρελαντί και η θερμοκρασία λαδιού, όχι ψυκτικού, να ανεβεί πάνω από 80-90 για να πιέσεις αλλά όταν του πίνεις το αίμα να μην πάει ποτέ πάνω από 110 για 30άρι ή 120 για 40άρι.
aka onyx !